Schrijversjubileum vieren met een boek in Amerika?

Dit jaar 2014 vier ik mijn tienjarig bestaan als auteur. Een decennium waarin ik de nodige ervaringen heb opgedaan met internetuitgevers. Zo heb ik een gratis e-book geschreven. Worstelde ik met een niet-communicatieve print-on-demand uitgeverij. En kwam ik in aanraking met een meedogenloos Amerikaans marketingbedrijf. 

Voor elke schrijver is het een geluksmoment als hij zijn eerste boek in handen mag houden. Sterker nog: als het in de boekwinkel ligt. Zelf heb ik dit tweemaal ervaren. Eerst samen met coauteur Roel van der Wekken bij de verschijning van ‘Huismannen, parttime vaders en carrièrepapa’s’ in 2004 en twee jaar later met ‘Schat, zal ik de was doen?’ Mijn naam als schrijver was gevestigd en het kreeg een vervolg.

In 2007 werd ik benaderd door uitgeverij onlibri.nl om een ‘gezondheidsgids voor de man’ te schrijven. Een e-book dat mensen gratis konden downloaden en waarvan ik een deel van de opbrengst van de advertenties zou krijgen. Met veel plezier dook ik in allerlei onderwerpen en schreef ik onder andere over hoe je moet scheren en hoe je een stropdas strikt. Het boek heette: ‘Wat ruik je lekker!’. In één jaar tijd werd het ‘mannenboek’ 15.000 gedownload. Succes, ja, maar de opbrengst viel enorm tegen.


Ik verbrak mijn contract en probeerde het onder te brengen bij bevriende uitgevers maar dat liep op niets uit. Immers, het was al uitgegeven. Op zoek naar andere mogelijkheden stuitte ik op Boekscout.nl. Een uitgeverij die werkt op basis van print-on-demand. Bij dit bedrijf kun je je boek uitgeven in eigen beheer. Je boek wordt dan op bestelling gedrukt. Op deze wijze manier kan iedereen zijn schrijfverhaal uitgeven. De voorwaarden zijn simpel: het verhaal moet één geheel zijn en geschreven zijn in goed Nederlands. De promotie doe je zelf. Je geeft een lijst met aspirant kopers op en Boekscout.nl wil heel graag dat je zelf je boek koopt om door te verkopen. De investering was voor mij minimaal. In 2009 kwam ‘Schat, wat ruik je lekker!’ uit. Een ludiek vervolg op ‘Schat, zal ik de was doen?’

De samenwerking met deze printing-on-demand uitgeverij verliep echter niet alleen maar positief. Boukscout.nl is niet een uitgeverij pur sang. Persoonlijke begeleiding kreeg ik alleen digitaal. Langskomen op de uitgeverij was uitgesloten. Ik had gebakkelei over de slechte communicatie en de kwaliteit van het boekje. Eén van de eerste versies zag er waardeloos uit; het was net een scheurkalender. Weliswaar ben ik uit de kosten gekomen en kwam mijn boekje leuk in de media (bij RTL Boulevard en bij Edwin Evers) maar als je boek niet fysiek zichtbaar is, verkoop je weinig.

Nog steeds verkopen mijn boeken, maar bestsellers zijn het niet geworden. Tot op een dag in maart van dit jaar. Kreeg ik als auteur de kans van mijn leven? Een Amerikaanse uitgeverij: American Star Books, wilde mijn boek ‘Schat, wat ruik je lekker! vertalen en uitgeven in de Verenigde Staten. In de eerste minuut dacht ik dat het spam was en de minuten daarna, toen het serieus bleek te zijn, moest ik enorm lachen. Oprah Winfrey here we come! De tekst van de eerste mail was in het Nederlands en ging als volgt:

Beste Rudolf Hunnik:
‘Wij zijn geïnteresseerd in het vertalen en uitgeven van uw boek "Schat, wat ruik je lekker!" in Amerika. Mijn naam is Megan Hildebrand, ik ben acquisitions editor bij America Star Books (ASB) (www.americastarbooks.com). Omdat de meeste Nederlandse auteurs ofwel een eigen website hebben ofwel hun contactinformatie via sociale media achterlaten, zoals Twitter en Facebook, hebben wij gelukkig ook uw adres eenvoudig via Google kunnen achterhalen.’

Hildebrand had mijn naam via Linkedin en het was een serieus aanbod. Ik reageerde positief maar voordat ik het contract zou ondertekenen zocht ik juridische ondersteuning om het aangeboden contract te doorgronden. Er volgde wat heen-en-weer-mailen. Ik vroeg of ik een proefexemplaar kon krijgen en of het niet raar zou zijn dat ik over typisch Nederlandse onderwerpen schreef. Geen bezwaar allemaal. Intussen schreef ik Nederlandse schrijvers aan die al een boekje hadden laten uitgeven door ASB. Drie aangeschreven maar geen antwoord.



Voor juridisch hulp betreffende het contract informeerde ik bij het Lirafonds, dat verwees mij naar het Contractenbureau en die schoof mijn vraag door naar de Vereniging van schrijvers en vertalers (VSenV). Bij de laatste organisatie had ik goede hoop op een antwoord, maar dat bleef uit. Via een vriendin kwam ik bij advocatenkantoor Schenkeveld en ik werd uitstekend geholpen door advocaat Jacob van Rhijn. Het contract werd binnenste buiten gekeerd en daar kwamen toen wat valkuilen te voorschijn.
Voordat ik met ASB in zee wilde gaan (een boek in de States staat toch wel interessant op je CV), leek het mij dat er in het contract wat kleine aanpassingen nodig waren. Maar het antwoord was duidelijk: het is een standaard contract en je kon er niets aan veranderen. Raar, want in elk contract mag je dingen veranderen. Na nog wat diplomatieke opmerkingen en vragen van mijn kant kreeg ik dit:

‘Dear Rudolf:
I don't think you have a clear understanding of the situation, so maybe at this point we should just abandon this and wish you well.
You are an unknown author, published by Boekscout whose owner has modeled his company after America Star Books; we published his book back in 2003 when he could find no other publisher who wanted him. We know the world of being a Boekscout author very well. 

Unless we underestimate the quality of your work, no American publisher has offered you a translation contract, and none will anytime soon. Therefore this is what is called "a seller's market": we set the conditions. We're offering to translate your book and publish it in the United States, for free. If that's something you want, like the almost 4,000 other Dutch authors we currently have under contract, you are welcome to say yes. If that's a no, we do wish you the very best.'


En daar moet je het maar mee doen. ASB is niet een uitgeverij, maar een marketingbedrijf. Het gaat hier om snel geld verdienen met als resultaat dat je waarschijnlijk zelf de grootste koper wordt van je boek.
Wat kun je hier van leren? Hoe mooi een aanbod ook lijkt, lees het contract goed door. Heb je problemen met het uitgeven van je boek, vraag hulp aan anderen. Wist je dat je je boek ook zelf kunt uitgeven? Vraag een ISBN-nummer aan, meld je boek aan bij de bibliotheek en zoek een goede drukker of zet het online. Ja, dat kost tijd en geld, maar je hebt alles zelf in de hand.


Heb je nog vragen over American Star Books dan verwijs ik je naar dit forum en je kunt me gerust mailen: info@diversityathome.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten